3D for alle penga

Film-moguler har spekulert i 3D kino i over 50 år, men mediet har aldri slått skikkelig til. Nå satser de store Hollywood-studioene på at 2009 skal bli året da 3D virkelig slår igjennom. Til nå har 3D enten blitt sett på som en sær gimmick fra det glade 50-tall, eller som et desperat forsøk på å markedsføre kjipe skrekkfilmer – les ”Jaws 3D” – eller barnefilmern av typen "Shark boy og Lava girl i 3D". Til neste år blir det visstnok andre boller, med flere storproduksjoner i det nye formatet, blant annet James ”Titanic” Camerons nye science-fiction film ”Avatar”, skriver bransjebladet Variety.

Flere filmer

Hele ni 3D-filmer har planlagt premiere til neste år. Fremst i køen står selskapet DreamWorks, som blant har uttalt at fra og med filmen ”Monsters and Aliens” vil de lage alle sine filmer i både 2D og 3D. Filmen har premiere mars 2009.

Verdt å nevne til skeptikerne er at det nye digitale 3D formatet vil fremsto ganske annerledes enn det vi tidligere har vært vitne til. Denne gangen kan vi derfor vente oss en annen type bildedybde i tillegg til gode gammeldagse ting-som-spretter-ut-av-skjermen-triks.

DreamWorks satser stort på 3-D fremover.
DreamWorks satser stort på 3-D fremover.

Jeffrey Katzenberg, en av toppsjefene i DreamWorks, er spesielt begeistret for det nye formatet:

– Jeg har holdt på med 3D i 35 år, og da jeg så dette nye formatet for første gang så kunne jeg nesten ikke tro det! Likevel kan man kan gjøre en dårlig historie god med 3D.

Koster mer, men…

Naturlig nok vil det koste mer å se en 3D film på kino, men samtidig er studioene klare over en viktig fordel: 3D filmer gir en opplevelse som kun kan nytes på kino, og dermed presser formatet mennesker ut av stua og inn i kinosalene. Samtidig er 3D mye vanskeligere å piratkopiere.

Allikevel er det mange hinder å forsere før formatet kan få sitt virkelige gjennombrudd. For det første har 3D opparbeidet seg et dårlig rykte med sine mange fadeser. For det andre er det til nå svært få kinoer som takler det nye formatet. For det tredje har det vist seg enda vanskeligere å selge 3D til utlandet enn det har vært i statene.

Men én mann er i hvert fall sikker på suksess. Nylig reiste Jeffrey Katzenberg til Italia for å snakke med solbrilleselskapet Luxottica. 3D briller skal jo se kule ut også!

Kommentarer (9)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen