3D lokker ikke folk til å kjøpe TV-er

Produsentene presser på, men forbrukerne lar seg ikke overbevise.

Produsenter av TV-er forteller gjerne at salget av 3DTV-er øker, men dette henger mer sammen med at det blir stadig færre fjernsyn uten stereoskopiske egenskaper i salg.

En rapport fra analysebyrået NPD viser nemlig at bare 14 prosent av spurte forbrukere i USA oppga at 3D var en funksjon de måtte ha når de skulle kjøpe en ny TV.

Større skjerm viktigere

Inntektene fra salget av 3DTV-er økte med 64 prosent i forhold til første kvartal i fjor, mens de stod for 11 prosent av alle solgte flatskjermer. Selv om et flertall mener at stereoskopisk 3D kan være en grei egenskap de kanskje får bruk for i fremtiden, har de færreste umiddelbart behov for teknologien.

Faktorer som størrelse på skjermen, oppløsning og Internett-muligheter, eller såkalte Smart TV-egenskaper, er viktigere for de fleste.

Satser på sport

Elementer som virker negativt inn på inntrykket av 3D er at du i de fleste tilfellene må bruke 3D-briller for å se innholdet korrekt, at prisene er dyrere og at det foreløpig er svært begrenset med innhold. I tillegg har det tidligere dukket opp bieffekter som svimmelhet, kvalme og hodepine i forbindelse med 3D-visning.

Det ser ut til at brillefrie 3DTV-er blir stadig mer utbredt og billigere, mens det også blir satset mer på å levere TV-kanaler med 3D-innhold hele døgnet.

Sport er ventet å bli populært i 3D, og i sommer kan du se Sommer-OL i 3D hvis du har tilgang til Viasat 3D.

Les også: – 3D gjør ikke opplevelsen bedre

(Kilde: NPD)

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen