3 har levert tilbake lisensen

Historien om 3 i Norge

3 vant sin norske 3G-lisens i september 2003. Selskapet forpliktet seg til å levere et nett senest høsten 2009.

Mot slutten av 2008 ble det klart at selskapet ba om 30 måneders forlengelse av utbyggingsfristen.

Søknaden ble innvilget i mars 2009, men dekningskravet ble samtidig skjerpet. Selskapet forpliktet seg dermed til å levere dekning til 40 prosent av befolkningen innen 19. mars 2012.

Samferdselsdepartementet avviste dermed klagene fra Netcom, Tele2 og Network Norway. Forklaringen var at en utsettelse var mer i tråd med regjeringens telepolitiske mål.

3s lisens løp frem til mars 2015, bare tre år etter utbyggingsfristen. Nå er den levert tilbake til myndighetene.

I september 2003 betalte operatøren "3" 62 millioner kroner for en brennfersk 3G-lisens vunnet i auksjonskamp med andre. Åtte år senere er det klart at operatøren aldri bygde noen virksomhet i Norge.

I mellomtiden har selskapet betalt en årlig lisensavgift på 20 millioner kroner til staten. I rene avgifter har lisensen summert kostet selskapet langt over 200 millioner kroner.

I tillegg kommer administrasjonskostnadene som følger i kjølvannet av mange reiser og møter i Oslo, bruk av norsk advokat, undersøkelser av markedet og samtaler med mulige leverandører, nettbyggere og samarbeidspartnere. Kanskje har 3 i realiteten brukt nærmere en kvart milliard kroner på sin ikke-tilstedeværelse i det norske mobilmarkedet.

– Det har hele tiden vært vår hensikt å gå inn i Norge. Men regnestykket gikk ikke opp, sier presseansvarlig Erik Hörnfeldt i 3 til Inside Telecom.

– Manglet svar

Ifølge Hörnfeldt skal 3 ha følt seg velkomne i Norge, men operatøren skal ha satt krav relatert til gjesting, termineringspriser og garantier knyttet til fremtidige spektrumauksjoner overfor myndighetene. Her har de ikke fått svarene de hadde håpet på.

– Til slutt satt vi igjen med for mange usikkerhetsmomenter. Vi avslutter derfor det hele nå, sier han.

Sen konklusjon?

Skal man dømme fra samtalen med Erik Hörnfeldt, tar selskapet relativt lett på å ha kastet et nisifret antall kroner ut av vinduet.

– Burde dere konkludert tidligere? Eller har forutsetningene underveis endret seg såpass at spørsmålet er irrelevant?

– Det er lett å være etterpåklok. I blant når man ikke målene sine, svarer Hörnfeldt lakonisk.

Kommentarer (4)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen