Test

30 Days of Night

Vår tids Hitchcock har regissør David Slade blitt kalt. I likhet med Hitchcock lager Slade stilrene, smarte, kommersielle filmer som ikke nødvendigvis forteller oss noe mer om våre forvirrende liv her på jorden, men som allikevel er førsteklasses underholdning. ”30 Days of Night” er frisk til å være en vampyrfilm, men henter alt for mye fra filmer som ”Dawn of the Dead” (2004) og ”28 dager senere” til å kunne sies å tilføre skrekksjangeren noe nytt.

Blodige saker dette her altså.
Blodige saker dette her altså.

Når blodet fryser til is

”30 Days of Night” er basert på en tegneserie ved samme navn av Steve Niles og Ben Templesmith og foregår på en liten gudsforlatt øy et sted i Alaska. Settingen er umiddelbart appellerende: Rimdekte hustak, frostrøyk og bitende minusgrader. Det matcher dessuten flott med mørkerød blodsprut. Den kombinasjonen har Slade utnyttet til det fulle.

Som nordover i vårt eget langstrakte Norge er småbyen Barrow fullstendig blottet for sollys store deler av vinteren. Da vinterens 30 dagers mørke begynner forlater store deler av befolkningen byen. Stakkars Stella (Melissa George) rekker ikke siste fly hjem og blir derfor nødt til å tilbringe den neste måneden sammen med de resterende innbyggerne i den mørkelagte byen. Samtidig forsøker hun så godt hun kan å unngå ekskjæresten Eben (Josh Hartnett), som også er byens sheriff. Etter hvert blir de allikevel nødt til komme sammen i kampen mot invaderende vampyrer. Et 30 dagers mørkt, kaldt og blodig helvete har begynt.

Tett atmosfære

Fra første øyeblikk settes stemningen. 30 dager uten lys, fanget på en liten øy der alle kjenner alle. Byens eneste helikopter er smadret, og all kommunikasjon er kuttet av blodtørstige vampyrer. Det gjelder å gjemme seg eller kjempe imot. Dette byr selvfølgelig på en tett skrekkthriller uten mange pustepauser. Men selv om ”30 Days of Night” er en frisk vampyrfilm satt i en spesiell setting, kunne man allikevel ønske at filmen tok flere uventede vendinger og ga oss noe vi ikke har sett før. Dette gjelder spesielt vampyrene, som med sin øst-europeiske humorløse fremtoning fremstår som utgått på dato.

I don`t drink...wine
I don`t drink...wine

Selv om filmen foregår i en by er atmosfæren tett – liksom i Slades debutfilm ”Hard Candy”. Stilen er gjennomført og ren. Etter å ha laget musikkvideoer for blant annet Aphex Twin og Stone Temple Pilots ser det ut til at Slade behersker tradisjonelt billedspråk sterkere enn de fleste. Dermed klarer Slade å håndtere de mest uutholdelig groteske scener uten at det blir spekulativt eller estetisk fråtsende.

Josh Hartnett skiller seg positivt ut blant filmens ellers så pregløse skuespillere. Med sin sjenerte ensom ulv-utstråling passer han perfekt som byens litt tilbaketrukne sheriff. Selv om det helt klart er Hartnett som bærer historien på sine skuldre, har filmen mange gode dramascener der våre kjære småbyborgere må gjøre harde valg – noe som etter hvert ser ut til å være et viktig kjennetegn ved de gode nye skrekkfilmene.

Se trailer til filmen her.

Konklusjon

Etter bare to spillefilmer har Slade allerede etablert seg som en regissør man gjerne følger i påvente av neste film. I ”30 Days of Night” er det lite å sette fingeren på. Allikevel kunne Slade ha gitt oss mer originalitet, selv om den utradisjonelle blåfrosne småbyatmosfæren hjelper på. Slade kan dette med å regissere tette og intense thrillere. Vi får bare håpe at mannen får tak i noen virkelig originale manus – da er det gode sjanser for at både Slade og hans fremtidige filmer oppnår klassikerstatus.

30 Days of Night   Les mer »

Kommentarer (6)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen