- Tenk før du handler

Teknofil har nylig hatt en større prisguide hvor vi har gått gjennom prisnivået hos norske nettbutikker. Etter publisering har det kommet inn en rekke innspill både fra lesere og nettbutikkene selv. Mange mener prisguiden er mishenvisende da flere nettbutikker opererer med feilaktig informasjon om lagerstatus og at du også kan risikere å måtte betale dyrt på grunn av skjulte gebyrer. Forbrukerrådet på sin side ber alle tenke før de handler.

Les også:
Dette er de billigste nettbutikkene.
Hva er billigst? Nett versus butikk.

Bedre føre var
Forbrukerrådet har jobbet mye med nettbutikkene og forbrukernes rettigheter. Det kan oppstå problemer når folk handler på nett og fortvilelsen kan bli stor når varer ikke leveres og det plutselig dukker opp skjulte gebyrer. Slike forhold kommer ikke frem i en pristest, men du kan likevel gjøre ditt for å forsikre deg om at handelen går som du ønsker.

- Det gjelder her som med mye annet at det er bedre å være føre var enn etter snar. Det er ikke vanskelig å finne frem til beste pris, men det kan være smart å søke opp butikkene via Google eller i diskusjonsforum før du handler. Her kan du finne andres erfaringer med den gjeldende butikken og informasjon som ikke kommer frem av nettsiden selv, forteller Ragnhild Olin Amdam, rådgiver hos Forbrukerrådet.


Hun kan fortelle at Forbrukerrådet jevnlig mottar klager på nettbutikker. Selv om de fleste ikke opplever problemer knyttet til netthandel, er forsinket levering og at varen ikke leveres i det hele tatt eksempler på hva som kan skje. Noen opplever også at varen man trodde ble sendt fra Norge, blir sendt fra et annet land, slik at toll og moms kommer i tillegg. Amdam anbefaler alle å sjekke også vilkår og rutiner hos nettbutikkene.

- Ofte leser du ikke vilkårene før det oppstår et problem og det er litt sent, sier hun.

Les også: Stor guide til netthandel.

Eget klagesystem i Europa
Alle seriøse nettbutikker skal ha gode systemer både for retur og reklamasjon, men om dette ikke hjelper så er det også mulig å søke hjelp hos Forbrukerrådet både i Norge og også europeiske forbrukermyndigheter.

- Oppstår det problemer etter kjøp fra norske nettbutikker, kan man kontakte Forbrukerrådet for hjelp. Har man derimot handlet i andre EØS-land, kan man kontakte Forbruker Europa, sier Amdam.


Ifølge henne har det med Forbruker Europa blitt enklere å klage på næringsdrivende i EØS-land. Derimot blir det verre om du kjøper varer fra Asia eller Amerika, hvor hverken Forbrukerrådet eller Forbruker Europa kan forfølge klager.

Fins falske butikker
Det finns også nettbutikker som rett og slett er rene svindelforetak. Unngå å bli lurt gjennom å ta dine forhåndsregler, og har du mistanke om et slikt nettsted, kan man tipse Forbrukerombudet. Men det fins også andre feller du kan gå i. For eksempel er det flere nettbutikker som har sine lokaler i andre land, mens nettsiden gir inntrykk av at foretaket holder til i Norge. Om foretaket er registrert i Norge kan Forbrukerrådet her i landet hjelpe til om du vil klage, men om du plutselig oppdager at varen sendes fra utlandet og at toll og frakt kommer i tillegg til den opprinnelige prisen, så er det lite Forbrukerrådet kan hjelpe deg med. Det viktigste er uansett å holde et våkent øye mens du handler på nett. Det er ikke gull alt som glitrer.

- Det er dessverre slik at tilbud som virker for gode til å være sanne nettopp er som oftest det, avslutter Amdam.

Her finner du Forbrukerrådets egne nettsider om netthandel.

Her finner du Forbruker Europas norske nettsider.

Les også vår store guide til netthandel.

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen