– Slutt å narre kundene

Sitter du foran TV-en i beste "etter skolen"-tid, kan du neppe ha unngått å få med deg reklamene for mobiltjenester fra Jamba, Celldorado og Ringtoneking og liknende selskaper. Reklamene er ofte gjentakende, tempoet er høyt og lovnadene er mange.

Ved å abonnere på tjenesten Love Calculator kan du kjapt sjekke om du og kjæresten er de rette for hverandre. En annen tjeneste lover deg "den hardeste vibratorlyden noensinne" til mobilen din. En tredje tjeneste er en skjermsparer som gjør deg i stand til å "hypnotisere vennene dine og få dem til å gjøre hva som helst!".

Jeg valgte å ta reklamene på ordet, og bestilte de tre nevnte tjenestene. I sakens anledning gledet jeg meg naturlig nok til å endelig finne ut om jeg og samboeren gjennom flere år egentlig passer sammen. Jeg gledet meg også til å kunne imponere vennene mine med den kule vibreringen på mobilen, for deretter å hypnotisere hele gjengen til å gjøre hva jeg ville.

Selvfølgelig ble jeg skuffet.

Det lover ikke godt for kamelen og brødristeren. (Alle foto: Silje Gomnæs)
Det lover ikke godt for kamelen og brødristeren. (Alle foto: Silje Gomnæs)

– Passer ikke for romantikk 

Love Calculator ga meg de merkeligste vurderinger av forhold, hvor mitt eget forøvrig var dømt til å mislykkes. Merkelig nok gikk det bedre da jeg sjekket forholdet mellom "Kamelen" og "Brødristeren". Matchen ble 50%, til tross for en advarsel om "eksplosive oppturer og nedturer, mange krangler og total ustabilitet".

Denne tjenesten er ikke noe annet enn en tjeneste som sender deg et tilfeldig valgt svar fra en database med forhåndsinstilte tilbakemeldinger. Love Calculator registrerer ikke engang om det er virkelige navn eller andre ord du sammenlikner mot hverandre. Kort oppsummert: Dette er bare tull.

Vibrerende disko

Så var det vibratorlydens tur. Etter å ha bestilt og lastet ned, forventet jeg at hele etasjen skulle riste neste gang noen sendte meg SMS eller ringte. Det skjedde ikke. Det eneste som skjedde var at telefonens vibreringsintervall økte til et helt vannvittig tempo. Telefonens skjerm og tastelys blinket også i samme tempo, og hele mobilen så ut som en hyperaktiv diskokule.

Det er en grunn til at det kalles "vibratorlyd". Filen du laster ned er nemlig bare en vanlig ringetone som overstyrer vibreringsfunksjonen på mobilen din. Selve ringetonen er lydløs. Det betyr at du ikke vil høre pip fra telefonen når den ringer eller du får SMS mens du bruker ringetonen. For at telefonen din skal vibrere hardere kreves det endringer i maskinvaren som kun kan gjøres når mobilen lages på fabrikken. Ingen mobiltjeneste kan gi mobilen din "hardere vibrering". Her har tjenestetilbyderne tilllatt seg en aldri så liten løgn.

Ingen lot seg hypnotisere.
Ingen lot seg hypnotisere.

Den ikke-hypnotiserende spiral

Med svinnende håp startet jeg opp den hypnotiserende skjermspareren. Den viste seg fort å være en snurrende spiral totalt uten hypnotiserende evner. Jeg fikk ingen til å raute som ei ku, og heller ingen til å gjøre jobben min resten av uka.

Det skal ikke så mye til for å skjønne at tilbyderen har forlovet seg grovt med reklamen "Hypnotisér dine venner og få dem til å gjøre hva som helst". Dette er jo rett og slett bare sprøyt fra ende til annen, og Celldorado bør enten slutte å lyve eller slutte å tilby tjenesten.

Toppen av isberget

Dessverre er dette bare toppen av isberget. Bransjen florerer av tjenester som lover gull og grønne skoger, men som viser seg å være gråstein. Et annet aspekt er prisene på disse tjenestene. De fleste av dem koster mellom 15 og 30 kroner stykket, og medfører i mange tilfeller at du automatisk melder deg på et abonnement som sender deg innhold på mobilen flere ganger i uka til samme pris. I verste fall kan du bruke flere hundre kroner i uka om du ikke aktivt melder deg av tjenesten.

Dette problemet gjelder forøvrig ikke bare mobilinnhold som bakgrunner og skjermsparere. Mange er også villige til å betale mye for musikk de strengt tatt kan få gratis på mobilen, og ringtonehaiene går frem på omtrent samme måte.

Hvem tilbyderne prøver å nå er heller ikke vanskelig å se. Målgruppen er unge mennesker som leter etter kjapp underholdning og som i tillegg har lav terskel for å bruke penger.

Disse nye tjenestene kan i beste fall kalles underholdning, om ikke prisene og vilkårene hadde vært så hårreisende. Jeg er fristet til å bruke sterkere uttrykk om slike tjenester, men det får holde å kalle dem tvilsomme.


Silje Gomnæs,
Journalist, Amobil.no

Kommentarer (50)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen