Apple har ifølge forfatter og journalist Farhad Manjoo de mest fanatiske tilhengerne. (Bilde: Istockphoto/Juan Estey/Apple - montasje)

– Slik tenker en fanboy

True enough

Farhad Manjoos bok "True enough" tar for seg hvorfor amerikanere ikke bare er kritiske til kommentarer og meninger, men også hvorfor de ikke lenger tror på faktiske hendelser presentert i media.

Les mer om boken på Amazon.com »

True enough

Farhad Manjoos bok "True enough" tar for seg hvorfor amerikanere ikke bare er kritiske til kommentarer og meninger, men også hvorfor de ikke lenger tror på faktiske hendelser presentert i media.

Les mer om boken på Amazon.com »
Boken
Boken "True enough" tar for seg blant annet fanboy-fenomenet.

Alle som skriver tester og omtaler beskyldes fra tid til annen for å være "fanboys", og å langt på vei foretrekke én produsent fremfor en annen. Det samme skjer mellom deltakere i diskusjoner av produkter, hvor debattanter beskylder hverandre for å være "fanboys".

Fanboyismen

"Fanboyisme" er et fenomen som er spesielt tydelig i forbrukerelektronikkens verden. De fleste har for eksempel fått med seg at det finnes en nærmest religiøs gruppe som tilber alt Apple gjør. Det samme finnes for andre selskaper, som Microsoft, Nokia, Sony Ericsson, Nintendo og andre, men muligens ikke i like stor skala.

En ny bok, skrevet av journalist Farhad Manjoo, tar opp akkurat dette temaet.

Positivt ble oppfattet negativt

Et eksempel som nevnes i boken er Wall Street Journals innflytelsesrike teknologijournalist Walt Mossberg, som i 2004 skrev en omtale av en ny Mac-maskin. Omtalen var objektivt sett veldig positiv, og bare åtte prosent av innholdet var negativ omtale. Dette var kritikk av litt lite minne, og at maskinen ikke hadde innebygget minnekortleser. Apple likte omtalen så godt at de faktisk brukte den i markedsføring av maskinen.

Likevel fikk Mossberg mange e-poster fra Apple-tilhengere som ville vite hva han hadde imot Apple.

Farhad Manjoo opplevde det samme etter en omtale av Iphone. Han mente den var en revolusjonerende milepæl i mobilverdenen, men at den var for dyr. Manjoo ble dermed stemplet som Apple-hater av Apple-tilhengere, forklarer han i boken.

Farget av eget ståtsted

Det har vært gjort studier rundt temaet. Uansett hvor objektiv nyhetsdekningen måtte være, så vil måten vi oppfatter innholdet være farget vårt eget ståsted. For eksempel ble det gjort et stuide av pro-israelske og pro-palestinske studenter i 1982, hvor disse ble bedt om å rangere hvor objektiv de mente nyhetsdekningen av en massakre i en palestinsk flyktningeleir var. I tillegg hadde forskerne en kontrollgruppe bestående av stundenter som var nøytrale i spørsmålet, skriver Manjoo.

De nøytrale mente at nyhetsdekningen ikke var spesielt farget av å favorisere den ene eller andre siden av konflikten. De pro-palestinske mente imidlertid at dekningen var pro-israelsk, mens de pro-israelske mente den var pro-palestinsk.

Selv om produktomtaler på ingen måte er like alvorlig som væpnede konflikter, så kan man trekke noen konklusjoner utifra studiet. Er du pro-Apple så skal det ikke mye til for å oppfatte en Iphone-test som negativ.

Umulig å være helt objektiv

Selv om det realistisk sett er umulig å være 100 prosent objektiv i de fleste tilfeller, er objektivitet noe pressen streber etter. Alle journalister har imidlertidt sine preferanser, er farget av miljø, politiske holdninger og andre faktorer.

Manjoo skriver at det som av de fleste leserne vil oppfattes som objektiv dekning, ofte kan oppfattes som svært farget i øynene til en "fanboy".

Uansett hvor objektiv en omtale måtte være, så vil en "fanboy" alltid mene at den er farget. Dette kalles ifølge Manjoo "fiendtlig media-fenomenet", og er enkelt forklart at leseren mener at hans side har den beste eller den riktigste oppfatningen. Dermed blir objektiv dekning uansett oppfattet som farget eller ensidig, og hatefull mot den "riktige" oppfatningen.

– Religiøst

"De vil plukke opp avisen og se den som en avspeiling av deres egne nesten religiøse iver over tingen de elsker. De vil ikke ha en test. De vil ha en hagiografi. (Fra gresk hagios og grafein, «å skrive om hellige», red. anm.)", skriver Manjoo.

Stemmer ikke synet med fanboyens, er journalisten sannsynligvis kjøpt av den andre siden, skriver journalisten.

(Kilde: Gizmodo.com, Salon.com, Amazon.com)

Kommentarer (85)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen