motorola_razrfall_main (Bilde: Michael Monu / Istockphoto)

– Razr er Motorolas banesår

Lekker og stor fargeskjerm, kamskjellutforming, avtagbart kamera. Jeg husker fortsatt følelsen av å holde Motorola T720i mellom hendene for første gang. Alt var ukjent. Også merket. Ihvertfall for de fleste.

Motorola har aldri vært skikkelig store i Norge. Men selv om vi her til lands har sverget til hovedsaklig Nokia, Ericsson og etterhvert Sony Ericsson, så har Motorola lenge vært nummer én i en rekke land i verden. Både Storbritannia og Kina har lenge vært "hjemmemarkeder" for Motorola, og selskapet hadde en stund ambisjoner om å slå Nokia.

Laget verdens mest populære telefon

Den rosa versjonen av V3 Razr, skal ifølge Motorola selv vært den best selgende. (Foto: Motorola)
Den rosa versjonen av V3 Razr skal, ifølge Motorola selv, vært den best selgende.
(Foto: Motorola)

Allikevel er det én telefon som fikk selskapet til å ta av i sin tid og etablere seg ikke bare som verdens desidert andre største produsent, men også som en utfordrer til Nokia: Razr V3.

Med 110 millioner solgte eksemplarer er Razr ikke bare blitt Motorolas mest populære telefon, men også verdens mest solgte telefon noensinne. Det til tross for at Razr ikke er en lavpristelefon - de fleste bestselgerne er nemlig det, og til tross for at Razr aldri var noen teknologisk nyvinning.

Så hva skyldtes da populariteten?

Designet til Razr V3 var banebrytende. Aldri før hadde en mobiltelefon vært så tynn og designet så sentralt. Razr ble raskt en hit blant kjendiser. Og når halve Hollywood brukte den, så måtte resten av verden følge etter.

Og, ikke minst, den manglet utfordrere. For mens Razr V3 herjet blant designbevisste, nektet Nokia inntil videre å satse på kamskjellstelefoner og ingen av de andre produsentene kunne hamle opp med Motorola. Utfallet var gitt.

Etter V3 lanserte Motorola fem nye telefoner i Razr-serien, i tillegg til å lansere en rekke søsterserier som skulle spille på suksessen til V3. Til tross for visse resultater slo verken de nye Razr-telefonene eller de øvrige seriene spesielt godt an i markedet. Forsøk på å lage lavpris-kopier av Razr hjalp heller ikke. Suksessen ble med V3.

V3 i gull og Dolce&Gabbana
V3 i gull og Dolce&Gabbana (Foto: Motorola)

Allerede sommeren 2006 begynte varsellampene å blinke. Selv om Motorola hadde en markedsandel på over 22 prosent, rundt 11 prosent bak Nokia, advarte blant annet Gartner om sviktende salg dersom Motorola ikke fikk flere populære modeller. Dersom det ble med Razr, advarte Gartner, ville salget stupe etterhvert som de andre mobilprodusentene fulgte opp suksessen til Razr med konkurrerende produkter.

Falt som spådd

Som sagt, så skjedd. Ett og et halvt år senere står Motorola bokstavelig talt ribbet tilbake. Allerede i første kvartal i fjor måtte selskapet bite i seg en salgssvikt på over en milliard dollar. Salgssvikt og skarp konkurranse førte til at selskapet tapte 181 millioner dollar på mobilsalget, og ledelsen varslet mindre fokus på markedsandeler og mer fokus på fortjeneste.

Og mindre markedsandeler ble det. Ni måneder senere er salgsandelen til Motorola nesten halvert, men selskapet taper penger som aldri før. De varslede tiltakene fra ledelsen har uteblitt og Motorola må nå se seg grundig passert av Samsung. I desember kom sjokktallene som viste at selskapet kun oppnådde 13,1 prosent markedsandel, og dette har ført til at konsernsjefen nå byttes ut og selskapet trekker seg ut av flere land - deriblant Norge.

Så er jo spørsmålet: Hva gikk galt?

Razr - hell og ulykke

Mye skyld ligger nok i svak ledelse, manglende evne til å satse på nye markeder og beholde gamle, samt evne i å få ut riktige produkter i riktig tid. Men en sentral rolle kan nok utvilsomt tildeles Razr. Aldri før har vel én enkelt telefon vært like mye en velsignelse som en forbannelse. Razr har blitt Motorolas banesår.

Og det er ikke første gang. Motorola opplevde lignende fall etter at selskapets Startac-telefon, og til en viss grad T720 og T720i, forsvant fra butikkhyllene. Motorola varslet derfor i høst at de skulle skjerpe seg. Spørsmålet er bare hva det vil bety.

Uten å spå, så er det tydelig at Motorola står ovenfor et av sine største veivalg. Enten må selskapet konsentrere seg om et fåtall suksessprodukter, gå den lange veien og hente inn igjen tapte markedsandeler og økonomi, eller så må selskapet vurdere salg, sammenslåing eller nedleggelse av selskapets mobilavdeling. Eller det kan bli aktuelt å samarbeide med en annen produsent, etter modell fra Sony Ericsson eller BenQ-Siemens.

Uansett utfall har fallet til Motorola koster selskapet dyrt, og det er en slagen kjempe som nå slikker sårene og må begynne på nytt.

Simen J. Willgohs
Journalist, Amobil.no

Kommentarer (21)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen