- Nå skal vi i pluss


BenQ Mobiles administrerende direktør, Clemens J. Joos, presenterer EF81

BenQ Mobile trakk i dag sløret av sitt nye merkenavn for mobiltelefoner; BenQ-Siemens. Lanseringen markerer slutten av en lang og dyr prosess for Siemens, som i lang tid har prøvd å kvitte seg med mobildivisjonen sin, etter flere år med negative resultater.

Den taiwanske produsenten BenQ ble til slutt redningen for Siemens. Etter innledende forhandlinger, annonserte selskapet i juni at de ville overta den tyske mobildivisjonen mot et tilskudd fra Siemens på rundt to milliarder kroner. Med på lasset fulgte ti tusen ansatte og betydelige markedsandeler i både Europa og Latin-Amerika.

I dag kom de første resultatene av fusjonen. Foruten det nye merkenavnet, kunne BenQ presentere de tre første telefonene med BenQ-Siemens logo (se tabellen). Selskapet lovet også at en rekke andre modeller skulle være rett rundt hjørnet.

NYHETENE FRA BENQ MOBILE:

BenQ-Siemens S68:
Enkel forretningsmobil uten kamera, men med blåtann og mulighet for å lese Word-filene dine. Les mer >

BenQ-Siemens S88:
Ny S-modell med stor OLED-skjerm, mp3-spiller og et to megapikslers kamera med en rekke godsaker for fotoentusiasten. Les mer >

BenQ-Siemens EF81:
Luksustelefon med 3G-støtte, to megapikslers kamera og MP3-spiller. Kroppen er pakket inn i slankt metall og ripefritt glass. Les mer >

Totalt vil BenQ Mobile lansere mellom 25 og 30 mobiltelefoner i år. En tredjedel av disse vil være tredjegenerasjons mobiltelefoner. Tre av fire modeller i år vil dessuten være utstyrt med mp3-spiller og radio.

Et viktig trendskifte fra tidligere, er at det nå skal satses på mer avanserte modeller. Det at mobildivisjoen til Siemens kun har produsert billigmodeller har nemlig vært en av de viktigste årsakene til underskuddene.

- Det er klart at mangelen på gode highend-modeller har vært et problem for Siemens de siste årene, innrømmer Vegar Hellgren, markedssjef for BenQ Norge.

Han forteller at BenQ nå skal lytte bedre til markedets behov, og at markeds- og salgsavdelingene vil få en mye større påvirkningskraft innad i organisasjonen enn de har hatt tidligere. Målet er å sørge for at modellene til BenQ Mobile klarer å differensiere seg fra konkurrentenes telefoner, noe som igjen åpner for høyere marginer.

Rask fremgang
Ledelsen i BenQ Mobile tror at omstruktureringen av selskapet skal gi øyeblikkelige resultater. Det er allerede satt som målsetting at selskapet skal gå i pluss innen utgangen av året.

BenQ omsatte for 250 milliarder i tredje kvartal i år, hvorav hele 62 % av omsetningen stammer fra den nye mobilavdelingen. Det gir selskapet en samlet andel på 5,2 % av verdensmarkedet for mobil, og tilstedeværelse i 70 markeder.

Det er ennå ikke klart hvor lenge mobiltelefonene til selskapet vil merkes BenQ-Siemens.

- Vi vil ikke ta bort Siemens-navnet fra telefonene våre før verdiene fra Siemens-merket har smeltet inn i BenQ-merket, forteller Clemens J. Joos , administrerende direktør i BenQ Mobile. - Jeg kan ikke si hvor lang tid det vil ta før vi kun merker telefonene med BenQ, men etter kontrakten vår med Siemens må det i alle tilfelle skje innen fem år.

Den langsiktige målsettingen til BenQ Mobile er nå å oppnå en markedsandel på 10 % av verdensmarkedet for mobiltelefoner innen de neste to til tre årene.

(Kilder: Computerworld, IT Vibe)

Kommentarer (9)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen