Er dette fremtiden? (Bilde: Marius Valle / Amobil)

– Nå skal det være "Touch"

Det er alltid risikosport å spå hva som blir det neste store på mobilfronten. De som i 2000 spådde at WAP ville bli årtusenets nye teknologi, brant seg rimelig kraftig. Og de som mente at MMS skulle ta av, har måttet spise ordene i seg i ettertid.

Produsentene enige

Det som derimot er ganske lett å se er hva mobilprodusentene selv tror skal bli det nye store. Og på årets World Mobile Congress er talen entydig. I år skal det være berøringsfølsomt!

Det hele begynte med Apple Iphone og HTC Touch, og siden har det gått slag i slag. Du skal ha bodd rimelig langt inni Amazonas for ikke å ha fått med deg at HTC har solgt Touch i bøtter og spann. Og uavhengig om Iphone har lykkes eller ikke, så har den ihvertfall klart en ting: Å bevise at en telefon fint kan fungere uten taster.

Årets World Mobile Congress har bare vært en eneste oppvisning i forskjellige måter å bruke berøringsfølsom teknologi på. Samsung og LG har fjernet menytastene i KF600 og U900 "Soul", mens Sony Ericsson tror forretningsfolk er lei pekepenner og taster og kommer til å kaste seg over deres nye G700 og G900, der du bruker fingeren til det meste.

LG på hugget

Selv om det ikke har kommet noen ny Iphone, har vi sett rimelig mange alternativer sprette opp i løpet av messen. LG har gått lengst, og annonserte kun telefoner med berøringsfølsomme skjermer på presselanseringen mandag. Med mindre selskapet endrer mening, planlegger LG å gå for helt tastefrie telefoner i fremtiden.

- Berøringsfølsomme skjermer vil overta innen få år, kunne selskapets toppsjefer melde. Nå skal de bruke året til å pøse store summer inn i utvikling av enda mer av denne teknologien. LG vil for en gangs skyld være først i noe, og dersom berøringsfølsomt skulle bli det neste store, har de sjansen til kanskje å bli akkurat det.

Fashionably late

Ikke alle har kastet seg på bølge . Verken Nokia eller Motorola har lansert trykkfølsomme telefoner på messen. Men utsiktene for dem er uansett vidt forskjellige.

For mens Motorola står på randen av konkurs, har full intern krise og knapt lot pressefolk få komme inn på presentasjonsområdet, har Nokia 40 prosent markedsandel å lene seg bak på. Selskapet har kommet for sent til så å si alle store trender de siste årene i mobilmarkedet, fra kamskjell, til blåtann, MMS og kamera - uten å ta noen synlig skade av den grunn.

Så om trykk- og berøringsfølsomt blir det neste store, så kan det bety nye omveltninger, både på produktsiden og på selskapssiden. Bommer Motorola nok en gang er det kanskje over og ut. Og Nokia? Nei, de kommer bare "fashionably late", som vanlig.

Simen Johan Willgohs
Journalist, Amobil.no

Kommentarer (27)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen