Den danske teleanalytikeren John Strand mener Apple fører kundene bak lyset.

- Journalister favoriserer iPhone

Den danske mobilanalytikeren John Strand har lenge vært kritisk til Apple iPhone, enten det gjelder forretningsmodellen, hype-en, eller selve mobilen sett i forhold til konkurrentene. Strands vurderinger har i noen tilfeller skapt reaksjoner, særlig blant såkalte "iPhone fans" som avskriver enhver betraktning denne analytikeren har om Apple-mobilen.

Nå er Strand på krigsstien igjen, og retter skarp kritikk mot den danske pressen i et innlegg på Mediawatch.dk (krever abonnement), ifølge Mobilsiden.dk. Kritikken er nok minst like gyldig her til lands.

iPhone-kurs for journalister

Mobilanalytikeren hevder at iPhone får ufortjent mye og positiv omtale i media, og i samfunnet for øvrig. Han viser blant annet til at Nokia 6700, som var den mest solgte mobilen i Danmark i fjor, kun var nevnt i sju avisartikler og totalt 117 ganger i dansk media totalt. iPhone derimot var nevnt hele 1187 ganger i avisene, og 19 246 ganger i alle danske medier.

Strand peker også på at Danmarks Medie og- Journalisthøjskole underviser i et kurs med tittelen "iPhone som verktøy i den journalistiske prosess". Dette mener han er et klart bevis på at journalister favoriserer iPhone fremfor andre - og bedre - smartmobiler.

- Når man leser programmet for kurset kan man ikke annet enn å smile. Programmet fokuserer på hva noen mennesker tror man utelukkende kan gjøre med en iPhone, skriver Strand.

Han synes også det er merkverdig at to kursledere utpekes som eksperter på "iPhone-journalistikk".

Like ille i Norge?

På journaliststudiet ved Høgskolen i Oslo kan studentene etter hvert velge retning, men da er valgene avis, nettavis, radio eller TV. Mobiljournalistikk er ikke nevnt i kursbeskrivelsen, og det er definitivt ikke "iPhone-journalistikk" heller.

En leser har tipset oss om at Institutt for journalistikk har "iPhone reporter" som eget kurs.

Det er imidlertid kjent at VG, så vel som flere lokalaviser og mediehus, har fått Apples nettbrett iPad som en slags bonus av arbeidsgiveren, og det er naturlig å tro at veldig mange av landets journalister selv bruker iPhone. Dette kan helt klart være en årsak til at det fokuseres veldig mye på akkurat iPhone og iPad også i Norge, og kanskje (sannsynligvis?) går det på bekostning av andre smartmobiler og nettbrett.

Samtidig må det tas med i betraktningen at iPhone også har vært umåtelig populær blant norske mobilkjøpere, og at alle disse brukerne mer enn gjerne vil lese artikler om den mobilen de bruker. I tillegg finnes det mange som rett og slett hater all oppmerksomheten iPhone får, og som mer enn gjerne vil lese noe negativt om den. Totalt sett danner det et godt grunnlag for mediene når de skal prioritere sine nyhetssaker.

Hva synes du?

Har John Strand rett i at journalister favoriserer iPhone? Kjør debatt i forumtråden nederst på siden.

(Kilde: Mobilsiden.dk)

Kommentarer (43)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen