- Hvor ble det av nummeret mitt?

Da Kristin Westbye var midt i et husskjøp sperret Telenor mobilen hennes uten varsel. Og hun er ikke den eneste som har opplevd at dårlige rutiner hos operatørene har ført til mobilproblemer.

I forrige uke skrev vi om Espen Thomassen som uten problemer fikk portert en annen persons mobilnummer uten vedkommendes samtykke ved en feiltakelse. Personen som eide nummeret ble uten telefon i flere dager.

- Dette skal ikke skje, og det er veldig beklagelig. Det er vanskelig å vite akkurat hvor i prosessen feilen har skjedd, men jeg håper det er et engangstilfelle, uttalte informasjonssjef i Telenor, Anders Krokan, i forrige uke.

Men det er det altså ikke. Siden den gang har det strømmet inn historier fra andre mobilbrukere som har opplevd sviktende rutiner hos operatørene sine når det gjelder behandling av numre.

Kristin Westbye er én av de som har fått smake på Telenors slurv i rutinene. I januar 2005 hadde noen sendt en e-post til Telenor for å si opp abonnementet sitt. I følge Westbye gjorde en tastefeil hos Telenor at hennes nummer ble sperret.

- Jeg krevde nummeret åpnet igjen. Og siden vi var midt i et huskjøp krevde jeg tusen kr i fri ringetid for alt trøbbelet det medførte å være uten telefon, forteller hun til Amobil.

Telenor innrømte at de hadde gjort en feil, og ga Westbye tusen kroner i fri ringetid etter episoden.

Flyttet tiårings mobilnummer
En annen Telenor-bruker Amobil har snakket med, opplevde at en tilfeldig person utenfor hennes familie hadde lagt til hennes ti år gamle datterers mobilnummer til sin Fri Familie-avtale. Overrasket over at dette kunne skje uten hennes samtykke, ringte kvinnen til Telenor for å få bekreftet at noe slikt var mulig.

Og bekreftelse fikk hun; dette var mulig. Telenor argumenterte først med at hun nå ville slippe å betale sin datters mobilregning selv, siden nummeret nå var under en annen Fri Familie-avtale.

- Da svarte jeg at jenta er 10 år, jeg står som juridisk ansvarlig for abonnementet og dette vil jeg selvfølgelig forsette å ha kontrollen over selv, forteller kvinnen.

Hun forteller videre at Telenor beklaget etter hvert, og førte datterens nummer tilbake til hennes egen Fri Familie-avtale.

- Netcom gav bort nummeret mitt
Det er ikke bare Telenor-kunder som opplever svikt i rutinene hos operatøren sin. En annen person Amobil har snakket med, opplevde at Netcom ga bort nummeret hans til Telenor.

Før han mistet nummeret sitt, fikk han beskjed via SMS om å sende inn alle lovpålagte data, som navn og fødselsnummer. Han finner dette merkelig siden han allerede har fått bekreftet at nummeret er korrekt registrert, skriver han til Amobil.

To dager senere var nummeret stengt for bruk. Når han forsøkte å ringe sitt eget nummer, kom han til en mobilsvar hos Telenor.

Mannen forteller at han mistet mye arbeid for bedriften sin og ble skjelt ut av kundene sine fordi han ikke fikk tatt telefonen eller ringt tilbake. Etter episoden fikk han 500 kroner i kompensasjon av Netcom.

- Feilen ligger hos motparten
Netcom forsvarer hendelsen med at feilen sannsynligvis ligger hos operatøren som ba om å få nummeret, det vil si Telenor.

- Det porteres over 200 000 mobilnumre i Norge hvert år, vi har ikke mulighet til å kreve fullmakt fra eierne av alle disse numrene. Derfor er operatørene avhengige av å stole på hverandre og de opplysningene vi får når numre skal porteres, sier Netcoms informasjonsrådgiver, Øyvind Vederhus.

Han påpeker, i likhet med Telenor, at slike hendelser er beklagelige og ikke skal forekomme.

Vederhus mener at Netcom generelt har gode rutiner for slike saker, og at uhell som dette skjer veldig sjelden i forhold til alle nummerporteringer som foregår i løpet av ett år.

Informasjonsdirektør i Post- og Teletilsynet, Ann Marit Storli, synes dette høres langt ifra bra ut.

- Lite vi kan gjøre
- Det er lite vi kan gjøre med det. Men det er klart at operatørene må få rutinene sine på plass, sier hun til Amobil.no.

Underdirektør i Post- og teletilsynet, Arne Litlere, bekrefter at det forekommer slike tlfeller.

- Det har vært en del innstramming av regler for rutiner i det siste. Vi fikk flere henvendelser for noen få år siden, sier han.

Kommentarer (7)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen