- Har seg selv å takke

De færreste har vel gått glipp av Netcoms problemer i forrige uke, da operatørens nett var nede for telling noen timer på fredag morgen. Nedetiden førte som vanlig til problemer for flere Netcom-abonnenter, for ikke å snakke om bedriftskundene.

Blant andre ble Teleplan og brannvesenet rammet. Netcom på sin side, står med luen i hånden og beklager det som skjedde. For å gjøre det godt igjen tilbyr operatøren nå nedsatte ringe- og SMS-priser 6. og 7. mai.

I følge telekomanalytiker Tore Aarønæs, kunne mange av bedriftene unngått problemene som oppsto forrige fredag. Han mener bedriftene bare har seg selv å takke for at Netcoms nedetid fikk konsekvenser.

- Med dagens flora av teletjenester er det særdeles rimelig å skaffe seg alternativer, sier han til Dagensit.no.

- Bruk PC-en som telefon
Aarønæs viser til såkalte softphones, som i praksis vil si at et PC-program fungerer som telefon. Et slikt program er Skype, som lar deg ringe gratis til andre Skype-brukere over hele verden.

- For en middels bedrift holder det å ha noen Skype-out-abonnementer liggende, mener Aarønæs.

Han snakker også om litt mer banale løsninger, som for eksempel å ha et SIM-kort fra en annen operatør liggende i skuffen. Har man kontantabonnement på disse SIM-kortene, koster det heller ingen ting å ha de i reserve.

Selv om Aarønæs er kritisk til driftssikkerheten hos Netcom, stiller han spørsmålstegn ved bedriftenes korttenkthet i forhold til egne nødløsninger når mobilnettene går ned.

- Hvis PC-en krasjer helt og man ikke har tatt backup, så gjør man ikke det en gang til, påpeker Aarønæs.

(Kilde: Dagens IT)

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen