- Bryter loven når de ringer deg!

Over 1,7 millioner nordmenn har reservert seg mot reklame i Brønnøysundregistrene, men 84 prosent av dem opplever likevel at telefonselgere fortsetter å ringe – til tross for reservasjonen. Har du reservert deg mot reklame, er du beskyttet i henhold til personopplysningsloven, noe som betyr telefonselgere som kontakter deg faktisk bryter loven.
 
Det kan imidlertid være både tidkrevende og vanskelig å konfrontere selskapene som ringer deg ulovlig på egenhånd. Derfor vil Forbrukerhjelpen gjøre jobben for deg – mot betaling.
 
Ny tjeneste
Forbrukerhjelpen er relativt nystartet, og har til hovedoppgave å hjelpe deg med å klage på feilaktig oppringinger fra telefonselgere, og jobber for å få ditt navn slettet fra salgslister. Ifølge tall fra Forbrukerombudet, blir nemlig 84 prosent av de som har registrert seg mot reklame, fortsatt ringt opp av innpåslitne telefonselgere.
 
- Det er brudd på personopplysningsloven å ringe deg når du er reservert. Hvis en telefonselger ringer deg etter du har blitt medlem hos oss, vil vi som din representant ta din klage direkte til den eller de som har brutt reservasjonen din i det formål å få deg slettet fra deres salgslister en gang for alle, sier administrerende direktør Tor Martin Olsen i Forbrukerhjelpen til Mobilen.no.

(Artikkelen fortsettes.)

Administrerende direktør Tor Martin Olsen i Forbrukerhjelpen.
 
Koster penger
For å få hjelp, må du imidlertid betale en medlemskontingent på 365 kroner per år – eller 900 kroner for tre år –, men til gjengjeld blir du lovet at du får fjernet navnet ditt på salgslistene til de som ringer deg.
 
Opplever dere at folk er villige til å betale en slik sum for å bli kvitt plagsomme telefonselgere?
 
- Dette er en tjeneste myntet på de som blir plaget eller ønsker å forsikre seg om at de aldri blir plaget av telefonselgere. De som ikke ser nytte i tjenesten vår er derfor selvfølgelig heller ikke interesserte i å betale for vår tjeneste, svarer Olsen.
 
- Om du vil ha en pakketur til Afrika så kan du jo søke opp leiebil, elefantridning, jungelsafari, hotell og andre ønskede aktiviteter på internett selv. Men man betaler gjerne det lille ekstra til reisebyrået for at de skal påta seg denne oppgaven. Noen betaler for å spare tid, og noen betaler for å være trygg på at det de får er booket av kvalifiserte medarbeidere i reisebyrået. Samme er det her; Å følge opp mot salgsfirmaer er noe man kan gjøre selv! Det må folk vite. Men vår tjeneste er for de som ikke ønsker å bruke tid på det, eller som rett og slett ikke ønsker den negativiteten rundt det, og derfor bruker vår tjeneste, forklarer Olsen.
 
Oppringt flere ganger i uken
Han sier videre at de følger opp alle klager som kommer inn, og dokumenterer skriftlig fra salgsfirmaene når medlemmet har blitt slettet fra salgslistene. Det har ingen betydning om du sender inn én klage eller 100 klager; medlemskontingenten forblir den samme.
 
- Noen opplever å bli ringt opp flere ganger i uken fra det samme firma, og noen opplever at det er mer spredd. Det hender ofte at det er mellomrom på oppringninger som strekker seg over år, men samtidig så startes det nye TM-bedrifter (Telemarketing, journ.anm.) hvert år, og jo tidligere vi kan huke tak i dem desto kjappere vil man bli kvitt de fra vår interne klagetopp, sier Olsen.
 
- Når du melder deg inn så hjelper du med andre ord ikke bare deg selv, men alle som plages av telefonselgere. Desto flere medlemmer vi har, jo mer innstilt må salgsfirmaene bli på å følge lovverket for å unngå anmeldelser, legger han til.

(Artikkelen fortsettes.)

www.forbrukerhjelpen.com
 
God kommunikasjon
Olsen sier at de kommuniserer bra med de gjeldene salgsfirmaene som det har kommet klager på, og at det gjør prosessen enklere. Telefonsalgsbedriftene har heller ikke hatt noen store innvendinger på de klagene Forbrukerhjelpen har videreformidlet.
 
Hvordan bør en forbruker som til stadighet blir feilaktig oppringt av telefonselgere, gå fram med å klage på bedriften som ringer?
 
- Hvis du blir oppringt av telefonselgere etter reservasjon har du loven på din side. Du kan ta loven i egne hender ved å kontakte ledelsen i de selskapene som ringer deg, og be om kontaktinformasjon for å få sende en skriftlig klage for å få deg slettet fra deres salgslister. Jeg vil understreke da at vi anbefaler forbrukere til å sende en skriftlig klage, hvor en skriftlig tilbakemelding på sletting kreves returnert, svarer Olsen.
 
- Om man som sagt ikke ønsker å gjennomgå denne prosessen selv, anbefaler vi deg å bli medlem hos oss og la oss hjelpe deg. Dette er som sagt ikke en tjeneste for alle, men for de som trenger det. Vi har fått noen utrolige historier fra medlemmer, og vi ønsker å beskytte de som ikke klarer å beskytte seg selv, legger han til.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Du kan også ta saken i egne hender.
 
Kjenn dine rettigheter
Forbrukerhjelpen ønsker å sette fokus på hvilke rettigheter du har og hvilke muligheter du har for å få løst problemene. De anbefaler at du først registrerer deg mot telefonsalg i Brønnøysundregistrene, og påpeker at det kan ta inntil 3 måneder før reservasjonen blir registrert.
 
- Folk flest vet dessverre ikke at det er brudd på loven å ringe deg etter reservasjon. Derfor ønsker vi at folk skal vite dette og forstå at den eneste måten å bli kvitt telefonselgere på er å ta tak i problemet. Man må kontakte salgsfirmaer for å bli slettet, om man ikke gjør dette vil det aldri ta slutt. Om man skulle bli oppringt etter reservasjon, og en skriftlig klage ikke fører frem, kan man sende en skriftlig klage til Datatilsynet. Da vil de – om mulig – ta saken videre, avslutter Olsen.

Kommentarer (0)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen