Nettbutikk er i hardt vær for manglende leveranse av HTC Desire HD og misledende informasjon.

– Løgn og bedrag fra ende til annen

Denne telefonen er det mange som venter på.
Denne telefonen er det mange som venter på.

En mengde spente kunder av Netcom, Chess og Tele2 har forhåndsbestilt HTCs flaggskip av en mobiltelefon, HTC Desire HD. Mange av disse uttrykker nå fortvilelse og sinne i diskusjonsforumet vårt, i sosiale medier og på diverse andre forum.

Det er selskapet Moobi som leverer og administrerer nettbutikkene til disse tre operatørene, og de blir nå beskylt for både å ha dårlig logistikk og å være løgnere.

Moobi hadde en forventet leveringsdato på HTC Desire HD 26. oktober. Denne datoen ble forbipassert uten et ord til noen av de som forhåndsbestilte. En del av kundene tok derfor kontakt med operatøren de hadde bestilt telefonen fra. Flere forumbrukere fikk vite at telefonen hadde kommet på lager, og at telefonen snart skulle bli sendt.

Vilhelm Dybwad må administrere det nettbaserte selskapet sitt fra denne telefonen i påvente av HTC Desire HD. (Foto: Privat)
Vilhelm Dybwad må administrere det nettbaserte selskapet sitt fra denne telefonen i påvente av HTC Desire HD. (Foto: Privat)

Fikk villedende beskjed to ganger

Vilhelm Dybwad var en av de som fikk denne informasjonen fra Netcom, og på vårt forum var han rask med å legge ut et gledens innlegg om at telefonen skulle sendes ut i løpet av dagen, fredag 29. oktober, eller på førstkommende mandag.

Neste kundekonsulent Dybwad snakket med på mandag 1. november sa at tefonen var på vei inn. De hadde altså ikke fått inn telefonen likevel.

Tirsdag 2. november fikk han igjen beskjed om at telefonen hadde kommet inn på lager. Heller ikke denne gangen stemte informasjonen han fikk fra Netcom, for senere kom nemlig beskjeden om at telefonen var forventet på lager mellom 15. og 27. november.

– Jeg forhåndsbestilte Desire HD fordi jeg driver det nettbaserte firmaet Pindream.com. Derfor er jeg avhengig av å være på nett og tilgjengelig på e-post til alle tider. Nå må brukerne vente unødvendig lenge på svar da jeg ikke har tilgang til e-post på reservetelefonen min, sier Dybwad til Amobil.

En annen forumbruker mener at Moobi bedriver løgn og bedrag fra ende til annen. Han ringte til Chess fredag 29. oktober og ble lovet at telefonen skulle bli sendt i løpet av uka. Etterpå kom beskjeden om at 20. desember var ny forventet ankomsttid for HTC Desire HD.

Les hele forumtråden her »

– Ikke holdbart

Brit Ingvild Holmem, kommunikasjonsrådgiver i forbrukerrådet, mener at dette ikke er holdbart.

– Når selger har inngått en avtale om salg må han holde denne avtalen. De bør ikke oppgi en leveringsdato de egentlig ikke tror de kan levere på, slik det høres ut som her. Det er dårlig kundebehandling å skape forventninger hos kjøperen som de ikke oppfyller, sier Holmem.

Fra forbrukerrådet får vi informasjon om at det har blitt sendt inn 166 henvendelser som angår selskapet Moobi det siste året. Åtte av disse henvendelsene har kommet de siste to ukene.

Charlotte Erikstad, kommunikasjonsrådgiver i Netcom, beklager misledende informasjon. (Foto: Netcom)
Charlotte Erikstad, kommunikasjonsrådgiver i Netcom, beklager misledende informasjon. (Foto: Netcom)

– Årsaken er misforståelser

Ifølge Netcom var det en ren misforståelse at man plutselig trodde Desire HD var på lager.

– Moobi forvekslet HTC Desire HD med HTC Desire, og det er dette som har ført til at kunder har fått beskjed om at telefonen har kommet på lager, sier Charlotte Erikstad, kommunikasjonsrådgiver i Netcom.

Erikstad sier også at de vil sende ut en tekstmelding til alle som har forhånsbestilt Desire HD så snart de har en bekreftet dato på når telefonen faktisk dukker opp på lager.

– Det har ikke vært vår hensikt å gi misledende informasjon, og vi beklager dette overfor de det gjelder. Vi kunne gitt bedre informasjon til kundene som har bestilt telefonen, og det vil vi strebe etter å gjøre bedre i fremtiden.

Vil Netcom vurdere å bytte leverandør av nettbutikk?

– Vi ønsker ikke å gå inn på hvilke planer vi har angående underleverandører, svarer Erikstad.

Kan drøye til desember

Ifølge Netcom forventer de nå inn telefoner nok til alle som har bestilt i oktober i løpet uke 46 eller 47. For nyere bestillinger er forventet leveringsdato 10. desember.

I mellomtiden kan du lese testen vår av HTC Desire HD eller finne ut hvor de har den på lager i prisguiden.

Vi har foreløpig ikke lyktes å komme i kontakt med Moobi om saken.

Kommentarer (59)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2016

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Telia Smart Total


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen